Vores handelsbetingelser

1. Gyldighed og aftalegrundlag

Dansk Ejendomsforvaltnings vurderingydelser leveres i henhold til en særskilt aftale (”Aftalen”) og på følgende betingelser (”Betingelserne”) medmindre andet udtrykkeligt fremgår af den foreliggende aftale mellem Dansk Ejendomsforvaltning og Kunden, (”Kunden”) tilsammen (”Parterne”).

Betingelser for Aftalen er gældende ved opgaver udført som: 1) Fast pris og sted 2) Enkeltstående aftale 3) ”no cure no pay” princippet.

Juridisk kontakt

Spørgsmål besvares altid prompte, og hvis der er noget du er i tvivl om vedr. vores betingelser så er du altid velkommen til at kontakte os på:

Tlf: 22 25 31 00

Opgaven løses i henhold til de forudsætninger der er specificeret i Aftalen mellem Parterne.

2. Specifikation af aftalen

Dansk ejendomsforvaltning sætter medarbejdere med de aftalte kvalifikationer til at løse arbejdsopgaven for Kunden.

3. Kommunikation

Medmindre andre krav om rapportering fremgår af Aftalen, vil Kunden blive informeret af Dansk Ejendomsforvaltning når der foreligger ny viden om opgaven.

Kunden skal informere Dansk Ejendomsforvaltning såfremt Kunden kommer i besiddelse af ny viden der kan have betydning for opgavens gennemførelse.

Primær korrespondance mellem parterne foregår via E-mail.

4. Kundens pligter

Kunden skal uopfordret bistå Dansk Ejendomsforvaltning med alle nødvendige og relevante oplysninger i henhold til Aftalen.

Kunden skal udpege én ansvarlig kontaktperson der er ansvarlig for at varetage kommunikation med Dansk Ejendomsforvaltning.

Dansk Ejendomsforvaltning antager, at personen der underskriver aftaler mellem parterne, er bemyndiget til at indgå bindende aftaler på virksomhedens vegne.

Kunden skal på Dansk Ejendomsforvaltnings anmodning og indenfor rimelig tid, træffe beslutninger eller besvare spørgsmål der bliver forelagt for Kunden af Dansk Ejendomsforvaltning.

Efter indviet aftale overdrages arbejdet og al kommunikation med eksterne myndigheder til Dansk Ejendomsforvaltning. Dansk Ejendomsforvaltning repræsenterer fuldt og helt kunden under arbejdet der er formuleret i Aftalen.

Den info Kunden leverer til Dansk Ejendomsforvaltning, skal stå overens med de informationer der fremgår af relevante dokumenter for ejendommen. Er der forhold hvor dette ikke er tilfældet er det Kundens ansvar, at informere Dansk Ejendomsforvaltning om disse.

Dansk Ejendomsforvaltning forudsætter at kunden har opdateret offentlige registre der har indflydelse på opgaveudførslen.

Kunden skal informere Dansk Ejendomsforvaltning såfremt Kunden har forfalden gæld eller åbne sager der kan påvirke opgaveudførslen i henhold til Aftalen.

5. Priser og fakturering

Alle priser er ekskl. moms og andre afgifter, og faktureres i forhold til aftalen.

Arbejdes der efter ”No cure no pay” princippet,(jf. stk. 1 pkt. 3) er Dansk Ejendomsforvaltnings honorar det samme uanset om betalingen foregår som et engangsbeløb eller gradvis betaling.

Det totale honorar til Dansk Ejendomsforvaltning betales når der foreligger en tiltrådt afgørelse efter agtelse i sagen.

Uanset om Kunden opnår fuld besparelse omgående, eller oplever indfasning af besparelserne, skal Dansk Ejendomsforvaltning betales i henhold til den fulde og endelige besparelse for et år. Opnår Kunden eksempelvis en besparelse på DKK 10.000 der indfases med DKK 2.500 om året over fire år, betales honoraret til Dansk Ejendomsforvaltning 50% af et fuldt års besparelse, svarende til 50% af DKK. 10.000; DKK 5.000. - Kunden betaler Dansk Ejendomsforvaltning det honorar der fremgår af Aftalen uanset hvornår besparelsen hjemtages.

Betaling på baggrund af et år, referer på alle tidspunkter til 12 måneder.

Der betales a’conto

6. Betalingsbetingelser

Dansk Ejendomsforvaltning udsteder faktura i henhold til Aftalen. Dansk Ejendomsforvaltnings fakturaer forfalder til betaling 20 dage efter fakturadato. Eventuelle indsigelser eller spørgsmål kunden måtte have til faktureringen, skal finde sted inden 5 dage fra udstedelsen.

Aftale om udskudt betaling kan indgås, såfremt der bliver underskrevet en skyldnererklæring. Kunden er ansvarlig for omkostninger til denne. Aftale om udskudt betaling skal finde sted inden for de 20 dages betalingsfrist.

Ved betaling senere end den på fakturaen anførte betalingsdato, påløber der morarenter på 1% pr. Påbegyndt måned for forfaldsdato og indtil betaling finder sted.

Betaling af morarenter afskærer ikke fra at kræve erstatning for det yderligere tab.

Ved udsendelse af rykkere pålignes endvidere gebyr på DKK 100,00 pr. stk. Hvis indsigelser til faktura med ændringer der ikke indgår i aftalen, fejlsendes af kunden, giver det ikke anledning til ændring af betalingsdato.

7. Kundens misligholdelsesbeføjelser

Kunden har kun ret til misligholdelsesbeføjelser hvis Kunden har gjort skriftlig indsigelse under utilfredsstillende arbejde. Derudover er kunden udelukkende berettiget til beføjelser der indgår under Dansk ret.

Kunden skal informere om disse misligholdelser indenfor 5 dage, ellers gives der afkald på ret til beføjelser og erstatning fra Dansk Ejendomsforvaltning.

8. Erstatning

Parterne er erstatningsansvarlige i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler.

Dansk Ejendomsforvaltning fraskriver sig ethvert ansvar for driftstab, tab af goodwill, tab af besparelser og indtægter, inklusive udgifter til at indvinde mistede indtægter, rentetab og tab af data samt udgifter til retablering heraf samt for indirekte tab og følgeskader.

Dansk Ejendomsforvaltnings erstatningsansvar er begrænset til det det laveste af følgende beløb: 1) det beløb, som Dansk Ejendomsforvaltning skal modtage for de ydelser, som Dansk Ejendomsforvaltning skal udføre, eller 2) maksimalt DKK 50.000 hvilket er maksimum per kunde samt maksimum per aftale.

De i denne bestemmelse anførte ansvarsbegrænsninger gælder ikke for tab, der kan henføres til den skadevoldende Parts forsætlige eller groft uagtsomme forhold.

Alle krav, der fremsættes i henhold til eller i forbindelse med Aftalen, skal gøres skriftligt gældende over for den anden Part senest 3 måneder fra indgåelse.

Såfremt der for et givet forhold er aftalt en bod kan det samme forhold ikke udløse et forholdsmæssigt afslag eller erstatning.

Dansk ejendomsforvaltning frasiger sig ansvar i tilfælde af, at vurderingsarbejdet resulterer i, at afgifter/skat mv. på pågældende ejendom stiger.

9. Force majeure og andre hindringer

Parternes forpligtelser og ansvar suspenderes ved opfyldelseshindringer som følge af force majeure, så længe opfyldelseshindringen består. Ved force majeure forstås ekstraordinære omstændigheder, som den berørte part ikke ved aftalens indgåelse burde have taget i betragtning. Interne arbejdskonflikter og uforudsete forhold hos under- leverandører anses for force majeure, hvis disse forhold væsentligt påvirker Dansk Ejendomsforvaltnings mulighed for at opfylde sine forpligtelser, og de ikke kan overvindes uden uforholdsmæssigt store omkostninger for Dansk Ejendomsforvaltning.

Den part, der ikke er ramt af force majeure situationen, er berettiget til at ophæve aftalen for den ikke-leverede del af leverancen, når opfyldelseshindringen har varet i mere end 60 arbejdsdage.

10. Tavshedspligt og reference

Information, som Parterne modtager om hinanden i forbindelse med forhandlingerne om og gennemførelsen af Aftalen, skal uden tidsbegrænsning anses for fortrolig information, som Parterne ikke er berettiget til at bruge på anden vis end forudsat i Aftalen eller videregive til tredjemand, medmindre den pågældende information er eller bliver almindeligt tilgængelig, og dette ikke skyldes den modtagende Parts videregivelse af informationen i strid med denne forpligtelse, eller hvor videregivelse er nødvendig for at kunne opfylde forpligtelser i henhold til Aftalen eller krav i lovgivningen eller fra myndigheder.

Aftalen er fortrolig og skal ikke videregives af en Part uden den anden Parts forudgående skriftlige samtykke.

Dansk Ejendomsforvaltning er berettiget til at anvende Kunden som reference, når dette sker i generelle vendinger og uden forpligtelser for Kunden. Herunder er Dansk Ejendomsforvaltning berettiget til at anvende Kundens logo, herunder på sin hjemmeside, såfremt anvendelsen er loyal overfor Kunden.

11. Lovvalg, tvist og voldgift

Aftalen er reguleret af dansk ret.

Alle tvistigheder skal så vidt muligt løses mellem Parterne i mindelighed. Enhver part kan kræve en tvist undergivet mediation, hvis den ikke er løst inden 30 dage efter, at tvisten blev bragt op. Parterne er forpligtet til loyalt at medvirke i mediation med henblik på at løse tvistigheder forligsmæssigt.

I mangel af enighed om andet udpeges en mediator af Det Danske Voldgiftsinstitut. Udgiften til mediation afholdes af Parterne i fællesskab. Parterne afholder i øvrigt egne omkostninger.

En Part kan kun anlægge voldgiftssag i henhold til bestemmelserne nedenfor, når mediation har været forsøgt, og tvisten ikke er løst ved forhandling eller mediation inden fire uger efter, at en Part skriftligt har anmodet om mediation. Sådanne retsskridt kan dog tages forud for eller under mediationsperioden, såfremt formålet hermed ellers ville fortabes.

Enhver Part kan kræve alle tvister, der har forbindelse med eller flyder af Aftalen, endeligt og bindende afgjort ved Det Danske Voldgiftsinstitut i overensstemmelse med reglerne for behandling af sager ved Instituttet. Tvisten kan ikke indbringes for de almindelige domstole. Formanden for voldgiftsretten skal have juridisk uddannelse og behørig erfaring med tvister om it-leverancer. Voldgiftsretten træffer tillige afgørelse om fordelingen af sagens omkostninger på Parterne. Voldgiftsrettens kendelse kan danne grundlag for tvangsfuldbyrdelse.

Dette punkt 19 skal ikke være til hinder for, at en Part indbringer sager om overtrædelse af Aftalen, herunder om manglende betaling eller krænkelser af rettigheder, for fogedretten.

12. Øvrige betingelser

Bliver ejendommen solgt under Dansk Ejendomsforvaltnings arbejde med denne, fastholder Dansk Ejendomsforvaltning vores arbejde med den part der indgik Aftalen.